piątek, 1 kwietnia 2022

Tempest

 W swoim salonie miałem także gry telewizyjne, których grafika różniła się znacznie od innych. Były to między innymi takie automaty jak Asteroid czy Tempest. 


Zacznijmy od Tempesta. Automat z 1980 roku firmy Atari. Na pulpicie zamiast typowego joysicka miał pokrętło. O ile z wymianą płyt z grami w innych maszynach nie było większych trudności (istniała kwestia różnych wyprowadzeń końcówek płyt np. system Konami lub Jamma) to w tym przypadku trzeba było kupić lub wymienić cały automat.

Opis gry podaję za Wikipedią (https://upwikipl.top/wiki/tempest_(video_game)).

"Gra odbywa się na trójwymiarowej powierzchni, czasami owiniętej w rurkę, która jest oglądana z jednego końca i jest podzielona na 15 lub 16 pasów, w zależności od tego, czy kształt rury był zamknięty, czy otwarty. Gracz steruje „miotaczem” w kształcie pazura, który znajduje się na krawędzi powierzchni i przeskakuje z segmentu na segment, gdy obracane jest pokrętło...

Cel w Tempeście to przetrwać jak najdłużej i zdobyć jak najwięcej punktów, oczyszczając ekran z wrogów, którzy pojawiają się na boisku. Statek gracza może strzelać błyskawicznie w dół tunelu, niszcząc wszystkich wrogów w tym samym segmencie, a także jest wyposażony w Superzapper, który raz na poziom niszczy wszystkich wrogów znajdujących się obecnie na polu gry. (Drugie użycie Superzappera na poziomie niszczy jednego losowego wroga.)

Wrogowie wirują na drugim końcu pola gry, a następnie wchodzą do niego i kierują się w stronę gracza. Kiedy wszyscy wrogowie na danym poziomie zostaną zniszczeni lub dotrą do końca pola gry, gracz „przeskakuje” do następnego poziomu, podróżując w dół pola. Gdy gracz przeskakuje do następnego poziomu, musi unikać lub odbijać wszelkie kolce. Gracz traci statek, gdy wróg wejdzie w kontakt ze statkiem, ostrzeliwuje go lub w inny sposób go zniszczy, lub jeśli statek uderzy w kolec podczas wypaczania. Gracz zdobywa nowe statki przy określonych progach punktowych i może posiadać do sześciu statków naraz. Gra kończy się, gdy wrogowie zniszczą wszystkie statki gracza.

Istnieje wiele rodzajów wrogów, a każdy z nich ma inny wzorzec zachowań. Na wyższych poziomach niektórzy wrogowie umieszczają kolce na środku linii. Te kolce przemieszczają się w kierunku gracza i niszczą jego statek, gdy gracz przenosi się na następne pole gry. Inni wrogowie przemieszczają się w kierunku końca pola gry, strzelając do gracza, a następnie obracają się z linii na linię, zabijając gracza, jeśli przesunie się na linię, na której znajduje się gracz. Strzelanie, gdy ten typ wroga przesuwa się z sąsiedniej linii, zabija go.

Istnieje 8 typów wrogów: Płetwy, Czołgiści, Kolce, Kolce, Fuzeballs, Pulsary, Fuzeball Tanker i Pulsar Tanker. Tempest zawiera szesnaście unikalnych geometrycznych kształtów pól do gry, z których niektóre to zamknięte rury, które pozwalają graczowi na pętlę, podczas gdy inne to otwarte pola z wyraźnymi lewymi i prawymi końcami. Po odtworzeniu wszystkich 16 ekranów sekwencja powtarza się z innym schematem kolorów i wyższym poziomem trudności, w tym niewidzialny (czarny) poziomy (65–80). Każda sekwencja poziomów dodaje kolejnych szybszych i bardziej śmiercionośnych wrogów. Po poziomie 99, numer poziomu przestaje rosnąć, a jedna z 16 wariacji pojawia się losowo po śmierci każdego gracza lub pomyślnym ukończeniu kolejnych poziomów."

https://www.twitch.tv/videos/1132075401

Obudowa


Płyta z grą




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz