poniedziałek, 4 kwietnia 2022

Xevious



Xevious © gra z roku 1982 wydana przez firmę Namco.
Xevious (wymawiane „zeevious”) to pionowo przewijana strzelanka, w której gracz pilotuje ciężko uzbrojony statek bojowy „Solvalou” i musi zniszczyć złe siły Xevious próbujące przejąć planetę. Solvalou jest wyposażony w dwa systemy uzbrojenia; strzelający do przodu „zapper powietrzny” do strzelania do wrogów powietrznych i „bomby blasterowe” do niszczenia wrogów naziemnych. Aby umożliwić dokładne namierzanie bomb blasterowych powietrze-ziemia, przed Solvalou znajduje się biało-niebieski wskaźnik celowania. Miga, gdy wróg znajduje się w jego celowniku.
Jednostki wroga pojawiają się w wielu różnych postaciach; od standardowej odmiany, która przybywa w dużych ilościach, ale wystrzeliwują wolno poruszające się pociski, po eksplodujące czarne kule, które wystrzeliwują pociski z dużą prędkością. Istnieją również obrotowe tarcze, których nie można zniszczyć i należy ich ostrożnie unikać. Wrogowie naziemni to połączenie zarówno baz stacjonarnych, jak i poruszających się pojazdów, większość z nich wystrzeliwuje wolno poruszające się pociski. Na niektórych obszarach pojawia się gigantyczna, pływająca forteca zwana „Andor Genesis”; zostaje to pokonane przez wybicie jego rdzenia.
Xevious jest podzielony na 16 różnych obszarów, każdy oddzielony obszarem lasu. Jeśli gracz umrze przed ukończeniem mniej niż 70% obszaru, gra rozpoczyna się od początku tego samego obszaru; jeśli życie zostanie utracone po zakończeniu 70% obszaru, gra jest wznawiana na początku następnego obszaru. Po ukończeniu Strefy 16 gra wraca do Strefy 7.
Gra staje się coraz trudniejsza, w miarę jak gracz staje się bardziej uzdolniony - gdy gracz dobrze sobie radzi z niszczeniem określonego typu wroga, zastąpi go bardziej zaawansowany typ wroga. Można to cofnąć, niszcząc migające na czerwono radary „Zolback” znajdujące się na ziemi, co spowoduje, że bardziej zaawansowani wrogowie zostaną zastąpieni słabszymi.

JEDNOSTKI POWIETRZNE
Są to jednostki powietrzne, które napotkasz w trakcie gry. Umiejętność gracza określa, z jakimi jednostkami powietrznymi mogą się zmierzyć.
 * Andor Genesis (statek-matka) - duży statek w obszarach 4, 9 i 14.
* Bacura (osłona oporowa) - duże obracające się, pływające ściany, które są niezniszczalne. 
* Brag Zakato (miotacz energii) - średnia czarna kula z czerwoną kropką, która eksploduje i wysyła kilka strzałów w twojego Solvalou.
* Bragza (kryształ) - kryształowy rdzeń statku-matki Andor Genesis, który ucieka po jego zniszczeniu. 
* Garu Zakato (bombarder energii) - duża czarna kula, która eksploduje, wysyłając mnóstwo strzałów we wszystkich kierunkach.
* Giddo Spario (wybuch energii) - małe, białe kryształowe pociski, które lecą po przekątnej w twoim Solvalou. 
* Jara (pokrętła) - wygląda jak UFO z wirującym biegiem pośrodku.
* Kapi (deflektor) - płaski myśliwiec z dwoma przednimi występami, który wlatuje, oddaje kilka strzałów, a następnie szybko ucieka.
* Sheonite (eskorta) - mały wirujący statek w kształcie diamentu, który przez chwilę eskortuje twojego Solvalou i odlatuje.
* Terrazi (destruktor) - płaski myśliwiec w kształcie rombu, który wlatuje, oddaje kilka strzałów, a następnie szybko ucieka.
* Torkan (statek zwiadowczy) - pręgowany myśliwiec, który wlatuje, oddaje jeden strzał, po czym szybko ucieka.
* Toroid (flota) - myśliwiec w kształcie pierścienia, który tradycyjnie jest pierwszym napotkanym przeciwnikiem.
* Zakato (wyrzutnia energii) - mała czarna kula, która eksploduje, wysyłając pojedynczy strzał w twojego Solvalou.
* Zoshi (szwadron śmierci) - okrągły, wirujący myśliwiec, który czasami może atakować od tyłu.
JEDNOSTKI NAZIEMNE:
Są to jednostki naziemne, które napotkasz w trakcie gry.
* Barra (elektrownia) - małe budynki w kształcie piramidy.
* Boza Logram (sieć kopułowa) - struktura czterech Logramów otaczających Derot.
* Derota (miejsce obrony) - Małe ośmiokątne baterie dział, które wystrzeliwują wiele strzał w twojego Solvalou.
* Domogram (łazik) - wygląda jak mobilny Logram, który porusza się po drodze i strzela do Twojego Solvalou.
* Garu Barra (baza energetyczna) - średnie i duże budynki w kształcie piramidy.
* Garu Derota (strona mega) - duże ośmiokątne baterie armat, które wystrzeliwują wiele strzał w twojego Solvalou.
* Grobda (czołg) - Pojazdy przypominające czołg, które poruszają się po drogach. Potrafią wykryć, kiedy jest na nich celownik bombowy, i usuną się z drogi.
* Logram (stacja sferyczna) - srebrne okrągłe kopuły, które wystrzeliwują pojedyncze strzały w twojego Solvalou.
* Sol (cytadela) - podziemne struktury, które powstają po pierwszym bombardowaniu.
* Zolbak (kopuła detektora) - kopuły z czerwonymi kwadratami na górze i wokół podstawy.

Wydane zostały jeszcze w późniejszym okresie inne gry na automaty zręcznościowe  z tej serii a mianowicie:
1. Super Xevious (1984)
2. Vs. Super Xevious - Ganpu no Nazo (1986)
3. Solvalou (1991)
4. Xevious 3D/G (1995)


Przykładowe plansze






Ulotki w języku japońskim

Oryginalna obudowa




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz