poniedziałek, 11 kwietnia 2022

Dig-Dug

 


Dig-Dug gra z 1982 roku wydana przez firmę Namco.

Dig Dug to gra dla 1 lub 2 graczy z kolorowym wyświetlaczem z obrazem rastrowym. Na ekranie widoczny jest fragment terenu, którego większość znajduje się pod ziemią. Gracz kontroluje postać Dig Dug, która podróżuje i kopie tunele w ziemi. Celem Dig Duga jest niszczenie potworów poprzez pompowanie ich lub zrzucanie na nie kamieni i chwytanie warzyw.

Gra toczy się na wyciętym odcinku lądu. Postacie to Dig Dug i 2 potwory - jeden to okrągły, pomarańczowy potwór z goglami zwany Pooka, drugi to zielony, ziejący ogniem smok o imieniu Fygar. Podziemna strefa podzielona jest na 4 warstwy brudu o różnych kolorach. W błocie porozrzucane są kamienie. Niebo jest u góry ekranu.

Gracz kontroluje Dig Duga, bohatera ogrodu, odzianego na biało. Porusza się poziomymi i pionowymi tunelami. Kiedy Dig Dug kopie nowe tunele, porusza się powoli. Gdy znajduje się na powierzchni lub w istniejącym tunelu, porusza się szybciej. Celem gry jest zniszczenie wszystkich potworów przez Dig Duga i przejście do następnej rundy.

Potwory są uwięzione w jaskiniach. Potwór może wydostać się z jaskini na dwa sposoby. Dig Dug może go wykopać. Następnie potwór goni Dig Dug. Potwór może również wydostać się z jaskini zamieniając się w ducha. Jako duch nie może zostać zniszczony. Duch nie podróżuje po tunelach. Przemierza ziemię i może podróżować po przekątnej. Jednak pojawia się ponownie jako potwór, kiedy wchodzi do tunelu.

Potwory poruszają się szybciej niż Dig Dug w pionowych tunelach i wolniej na powierzchni. Niszczą Dig Duga, łapiąc go. Ponadto Fygar może zniszczyć Dig Dug, zionąc na niego ogniem. Fygar może ziać ogniem tylko poziomo. Ogień może przenikać przez brud.

Dig Dug niszczy potwory, pompując je, aż pękną, lub sprawiając, że spadają na nie kamienie. Aby napompować i zniszczyć potwora, gracz naciska i przytrzymuje przycisk pompy. Możliwe jest ogłuszenie potwora na kilka sekund, naciskając raz lub dwa razy przycisk pompy. Gdy potwór jest ogłuszony, Dig Dug może przejść nad nim bez zniszczenia. Jeśli 2 potwory znajdują się bardzo blisko siebie, tylko jeden może zostać ogłuszony. Drugi złapie i zniszczy Dig Duga.

Dig Dug musi kopać tunele pod skałami, aby mogły spaść. Kamień może spaść w pionowym lub poziomym tunelu. Kamień przechodzi również przez cienką warstwę ziemi z jednego tunelu do drugiego. W pionowym tunelu Dig Dug może pozostać bezpośrednio pod kamieniem i nie spadnie. Jednak w poziomym tunelu Dig Dug musi od razu wyjść spod skały, w przeciwnym razie zostanie zmiażdżony.

Po upuszczeniu dwóch kamieni, w tunelu na środku ekranu pojawi się warzywo (warte dodatkowe punkty, patrz punktacja poniżej). Dig Dug ma 10 sekund na uchwycenie (dotknięcie) warzyw, w przeciwnym razie zniknie. W każdej rundzie jest tylko jedno warzywo.

Gra przebiega w rundach. Runda 1 zaczyna się od czterech potworów (jednego Fygara i trzech Pooka) oraz trzech kamieni. Warzywo to marchewka. Jeden kwiatek na powierzchni (prawy górny róg ekranu) reprezentuje rundę 1. Dwa kwiaty reprezentują rundę 2 itd. W miarę postępu rund potwory poruszają się trochę szybciej i są lepsze w unikaniu spadających kamieni. W każdej rundzie ostatni potwór próbuje uciec. Jeśli nie zostanie złapany przez Dig Duga, wychodzi na powierzchnię (u góry po lewej).

Gra kończy się, gdy zużyje się całe życie Dig Duga. Gracz może kontynuować grę na początku tej samej rundy (poziomu), postępując zgodnie z instrukcjami na ekranie. Ma 16 sekund na włożenie monety (monet). Następnie musi jednocześnie nacisnąć i przytrzymać przyciski pompy i uruchamiania.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz